מחקרים ומאמרים רבים עוסקים בניסיון להגדיר את האופן בו תופסים המורים את ההורים ואת מערכות הגומלין בין ההורים להורים מתוך הנחה שהתפיסה משפיעה על אופן הפעולה. להלן מספר דוגמאות:
תפיסת ההורה
הורה כלקוח – תפיסה המניחה שההורה הוא מקבל שירות ועל כן יש לשים לב האם הוא מרוצה/לא מרוצה מהשירות הניתן לו. הגננת היא ספק שירות. עליה לזהות צרכים והיא מחויבת לשביעות רצון הלקוח. מערכת היחסים היא של ספק-לקוח.
הורה כשותף – תפיסה המניחה עבודה משותפת לצורך קידום מטרות משותפות. שני הצדדים יוזמים מהלכים, שני הצדדים משקיעים בעניין המשותף. מערך מעין זה מחייב בנייה של אמון והדדיות ולא נותן מקום לאוטונומיה מקצועית של הגננת.
גבריאלי מפרידה בין שיתוף פעולה לשותפות. היא מצדדת בשותפות שיש בה חלוקת תפקידים ברורה ותחומי הפעולה במסגרתה מתוכננים היטב.
(גבריאלי, י. ההורה כשותף או לקוח, הד הגן, סיון תשנ"ז)
ההורה כאויב – יש להילחם נגדו ולהתגונן מפניו.
הורה כלקוח - יש לספק את צרכיו, להקשיב לציפיותיו ולהתחשב בהן.
הורה כמשאב – יש לנצל את כוחו, את כישרונו, את יכולתו הכלכלית.
הורה כשותף – צריך לקיים איתם יחסי שוויון בקביעת מדיניות ויישומה.
עמית מצדד בשותפות וטוען שהיא מחייבת בניית הערכה וכבוד הדדיים, חלוקת תפקידים, שמירה על אוטונומיה והתחשבות.
מתוך מעורבות בעירבון מוגבל (עמית 2005)
ואיך אתן תופסות את ההורה? אשמח באם תביאו דוגמאות ורעיונות
הילה
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
הי הילה,
השבמחקהיה מעניין לקרוא את ההגדרות השונות שמייחסים מחקרים שונים לגבי ההורים.
לדעתי ההורים עשויים להוות קצת מכל הגדרה שתיארת. אני לדוגמא עבדתי "בגן הורים" שנוהל מחצית על ידם ומחצית על ידי העיריה. כך לדוגמא ההורים במקרה הבא היוו כשותפים שניסו לתרום וכן לקוחות שחשוב היה להם שיספקו את רצונם, כלומר להורים היה מאוד חשוב להכניס גננת אנגלית שתעבוד סמוך לגננת האם.הם אלו אשר ממנו את הוצאותיה מטעם העמותה שהקימו. עניין זה עורר לא מעט הדים מטעם גננת האם ומשרד החינוך, דבר שהפך את ההורים לסוג של אוייבים. כך שבמקרה ספציפי זה ניהול גן שמתבסס בחלקו באופן פרטי מקשה לא מעט על התנהלות הגננת שנמצאת בין הפטיש לסדן, כלומר היא צריכה להתמודד גם מול ההורים כמקבלי החלטותוגם מול המפקחת שלה שמכתיבה לה נהלים אחרים.
להילה שלום -וירגיניה אמר/ה
השבמחקאני רואה חשיבות עצומה בבניית שותפות ומעורבות של כל הקבוצות המעורבות בעשייה החינוכית בגן( הורים וחברת הקהילה הסובבים אותנו). אנשים שותפים מפתחים רגשי שייכות ,אמפתי ואכפתיות והופכים שותפים המעורבים ומסייעים ביצירת אקלים הרמוני בגן. דרך היישום נעשה כך בגן שלי:
א. להגיע עם ההורים לבסכמות על ערכים המובילים בגן (באסיפת ההורים הראשונה (אני מזמינה אותך לבלוג שלי ) וכתיבת אמנה משותפת ב. לעודד התנדבות ומעורבות של ההורים במשך השנה ע'' אירו משמח במיוחד"כוכב השבוע", המאפשר להעצים את תחושת הערך הביטחון של הילד, לעודד כישורים ויוזמות ולפתח את תחושת האחריות שלו. כל ילד נבחר מדי שבוע באופן אקראי מתוך סלסלת שמות. תפקידו של הילד הנבחר הוא להפעיל את הילדים בפעילויות שתכנן בבית עם ההורים, לכנס ולנהל את וועדת הבוררות, להחליף את המתנדבים בוועדות השונות, הוראת אמיתים, מנחה במפגש, הוצאת הילדים לחצר ועוד. ביום ו' ההורים מגיעים לגן עם פעילות מתוכננת ומעבירים לכלל הילדים. זו חוויה עצומה הן להורים והן לילדים.
וירגיניה לוסקי